بررسی و مقایسه انواع کامیون کمپرسی

بررسی و مقایسه انواع کامیون کمپرسی

بررسی و مقایسه انواع کامیون کمپرسی

یکی از پرکاربردی‌ترین خوردروهای سنگین، کامیون‌های کمپرسی هستند. این کامیون ها دارای اتاقک حمل مصالح هستند و در جابه جایی مواد ساختمانی و معدنی، شن و ماسه استفاده می شوند. با عقب رفتن کامیون ها، تمام محتوای داخل کامیون به بیرون ریخته می‌شود و به دلیل اجزای هیدرولیکی که دارد می‌تواند کفه پشتی را بلند کند. این دستگاه ها انواع مختلفی دارند که شامل کامیون کمپرسی جاده ای و غیر جاده ای می‌شوند. در این مقاله با ما همراه باشید تا با لوازم یدکی کامیون، کامیون های جاده ای، غیر جاده ای و تفاوت آن ها آشنا شوید.

کامیون کمپرسی معمولی یا جاده ای چیست؟

کامیون های کمپرسی معمولی یا جاده‌ای، نوعی وسیله نقلیه باربری هستند که برای حمل و نقل بارهای سنگین و حجیم بر روی جاده ها استفاده می شوند. این نوع کامیون ها معمولاً چرخ های بزرگ و قدرتمند دارند و کاربرد آن ها به طور عمده در صنعت حمل و نقل و ساخت و ساز است. کامیون های کمپرسی معمولی یا جاده ای دارای بدنه بزرگی هستند که معمولاً از جنس فولاد یا آلومینیوم ساخته شده اند. طراحی این نوع کامیون ها به گونه ای است که بتوانند بارهای سنگین را بردارند و در مسیرهای طولانی و جاده های ناهموار به خوبی عمل کنند.

آنها مجهز به موتورهای قدرتمندی هستند که توانایی تحمل فشار و کشش بارهای سنگین را دارند. علاوه بر بدنه و موتور قدرتمند، کامیون های کمپرسی معمولی یا جاده ای دارای سیستم های مختلفی مانند سیستم تعلیق هوا، سیستم ترمز هیدرولیکی و سیستم تبرید قوی هستند. این ویژگی ها این امکان را به آنها می دهد تا در شرایط سخت جاده و محیط های بیابانی یا کوهستانی به طور اثربخش عمل کنند. به طور خلاصه، کامیون های کمپرسی معمولی یا جاده ای وسایل نقلیه قدرتمندی هستند که برای حمل و نقل بارهای سنگین در مسافت‌های طولانی و شرایط سخت جاده استفاده می شوند. طراحی و قدرت آنها را برای این کار مناسب می کند.

کامیون کمپرسی غیر جاده ای چیست؟

کامیون‌های کمپرسی غیر جاده‌ای یا آفرود”، نوعی از کامیون‌های بزرگ و قوی هستند که طراحی شده‌اند تا در شرایط سخت و غیرمساعدی که جاده و زمین‌های معمولی نمی‌توانند به آن‌ها پاسخگو باشند، عملکرد داشته باشند. این کامیون‌ها معمولاً برای مصارف نظامی، کشاورزی، معدنی و مهندسی استفاده می‌شوند. ویژگی‌های کامیون‌های کمپرسی غیر جاده‌ای شامل موارد زیر می‌شود:

سیستم چهار چرخ محرک: این کامیون‌ها برخلاف کامیون‌های جاده‌ای معمولی که دارای دو چرخ محرک هستند، دارای سیستم چهار چرخ محرک هستند. این سیستم و لوازم یدکی ماشین سنگین به آن‌ها امکان می‌دهد تا در تراکمات زمینی، مانند گل و لای و زمین‌های غیرمساعد بهتر عمل کنند.

سیستم تعلیق قوی: کامیون‌های کمپرسی غیر جاده‌ای دارای سیستم تعلیق قوی و پرقدرتی هستند تا به آن‌ها کمک کند تا شوک‌ها و ضربه‌های قوی را جذب کرده و در سرعت بالا و در شرایط غیرمساعد شرایط را کنترل کنند.

چرخ‌های بزرگ و خراشان: این کامیون‌ها معمولاً دارای چرخ‌های بزرگ با طراحی خاصی هستند که برای کاهش فشار زمین و افزایش ثبات در زمین‌های نرم و غیرمساعد مفید هستند. همچنین، طراحی خاص پروفیل چرخ‌ها می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا در شرایط دشوار و زمین‌های دارای خاصیت لغزنده بهتر عمل کنند.

 

موتور قوی: این نوع کامیون‌ها معمولاً دارای موتور قوی هستند تا بتوانند در شرایط سخت و زمین‌های نامنظم با حمل بار سنگین عمل کنند. معمولاً این کامیون‌ها از موتورهای دیزلی با قدرت بالا و گاهی هم از سیستم‌های قدرت برقی استفاده می‌کنند.

کابین مقاوم: کابین کامیون‌های کمپرسی غیر جاده‌ای معمولاً دارای ساختاری مقاوم و محکم است تا در شرایط سخت و خطرناک تحت ضربه‌ها و شوک‌ها بتواند سلامتی راننده و سایر سرنشینان را تضمین کند.

کامیون‌های کمپرسی غیر جاده‌ای به دلیل ویژگی‌های فوق، قادر به عبور از موانع مانند سنگ‌ها، رودخانه‌ها، زمین‌های لغزنده، جنگل‌ها و سایر مناطق سخت دسترسی هستند و در بسیاری از صنایع و کاربردها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

http://gg.gg/177mqu

https://did.li/XHagT

www.mub.me/Bxw0

https://llk.dk/t28htk

https://t.ly/eqYCz

http://s.ecmaps.de/Z-2Vd

https://0rz.tw/H54z7

https://v.gd/48Tyqv

 

معرفی مسجد نصیر الملک

معرفی مسجد نصیر الملک

 

مسجد نصیر الملک یکی از زیباترین مساجد شیراز است که قدمت آن به دوره قاجاریه بازمی‌گردد. این مسجد در محله‌ای واقع شده است که پیشتر به خانواده قوام تعلق داشت و تعدادی از آثار تاریخی آن دوران، در آن واقع شده‌اند. امروزه این مسجد دوست‌داشتنی که با نام مسجد صورتی نیز شهرت دارد، یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی استان فارس در شیراز به شمار می‌رود و محبوبیت زیادی بین گردشگران داخلی و خارجی دارد.

 

 

مسجد نصیر الملک کجاست؟

 

مسجد نصیر الملک در محله گودعربان و خیابان لطفعلی خان زند واقع شده است. برای دسترسی به این مکان می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی یا خودروی شخصی استفاده کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به مسجد، ایستگاه ولیعصر است که با آن حدود ۱.۵ کیلومتر فاصله دارد. می‌توانید این مسافت را با تاکسی یا به‌صورت پیاده طی کنید. اگر قصد استفاده از اتوبوس را دارید، اتوبوس‌های خط پایانه ولیعصر-پایانه نمازی را سوار و در ایستگاه چهارراه مشیر پیاده شوید. همچنین اگر با خودروی شخصی قصد بازدید از مسجد را دارید، پارکینگ‌‌های استقلال، فرهنگ و طالقانی در خیابان پیروزی و فاصله پنج دقیقه‌ای از مقصد قرار گرفته‌اند که می‌توانید برای پارک خودرو از آن‌ها استفاده کنید. (نمایش روی نقشه)

 

تاریخچه مسجد نصیر الملک

 

مسجد نصیرالملک به دستور میرزا حسن علی ملقب به نصیرالملک ساخته شد که یکی از بزرگان سلسله قاجار بود. معماری مسجد کار محمد حسن معمار بوده است. مدت ساخت بنا حدود ۱۲ سال، از سال ۱۲۹۳ تا ۱۳۰۵ هجری قمری به طول انجامید. زیربنای مسجد برابر با ۲۲۱۲ متر مربع و مساحت آن برابر با ۲۹۸۰ متر مربع است. مرمت، حفظ و نگهداری این بنای باشکوه و ارزشمند با رعایت استانداردهای بین‌المللی مرمت آثار تاریخی، از سال‏‌ها پیش توسط موقوفه نصیرالملک به تولیت آقای محمود قوام و مدیریت آقای مهندس کوروش جاویدی پارسی جانی آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

 

حوض و حیاط مسجد نصیر الملک

 

در کتاب فارسنامه ناصری می‌توان اشاراتی به مسجد نصیرالملک را مشاهده کرد:

 

    در استحکام بنیان و سنگ ازاره و ستون‌های سنگی، شبستان و دریاچه (حوض) و صحن، مانند مسجد مشیر الملک و بلکه اندکی بزرگ‌تر است و بعضی تصرفات تازه در آن افزوده که بر محاسن آن افزوده است.در کتاب آثار العجم نیز به این مسجد اشاره و فضاهای آن توصیف شده است.مسجدنصیرالملک در سال ۱۳۵۸ توسط انجمن آثار ملی و باستان شناسی ایران به شماره‌ی ۳۹۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 

معماری مسجد نصیرالملک

 

مسجد نصیرالملک دارای صحن وسیعی است که در سمت شمال مسجد قرار دارد. این مجموعه ارزشمند چندین بخش مختلف دارد که هنر معماری در هرکدام آن‌ها به شکلی کرده یافته است.

 

سردر ورودی مسجد نصیرالملک

 

در ورودی دارای طاق نمایی بزرگ است که سقف آن را با کاشی‌های هفت رنگ زینت داده‌‌اند. ازاره طاق‌نمای آن از سنگ گندمک است و طاق‌نمای ورودی آن مقرنس‌کاری زیبایی از کاشی هفت رنگ دارد. درهای ورودی این مسجد، دو در بزرگ چوبی است که در بالای آن روی سنگ مرمر شعری از شوریده شیرازی به مناسبت سازنده مسجد و سال اتمام آن دیده می‌شود.

 

 

شبستان غربی مسجد نصیرالملک

 

مسجد دارای دو شبستان شرقی و غربی است که هر دو شبستان برخلاف معمول به خاطر جهت‌گیری ساختمان قبله در امتداد محور قبله واقع شده‌اند. شبستان غربی پوشش آجری دارد و بیشتر روی آن کار شده و زیباتر است. طاق این شبستان روی ستون‌های سنگی با طرح مارپیچ است. این ستون‌ها در دو ردیف ۶تایی و به تعداد دوازده عدد به نیت دوازده امام قرار گرفته است. همچنین این شبستان هفت درگاه دارد که با هفت در چوبی و شیشه‌های رنگارنگ آن را به صحن مسجد مرتبط می‌کند. از این شبستان به‌عنوان شبستان زمستانه یاد می‌شود.

 

    شبستان غربی مسجد نصیر الملک

    شبستان زمستانه مسجد نصیر الملک

    بازی نور و رنگ در شبستان مسجد نصیر الملک

    زیبایی نور و رنگ در شبستان غربی مسجد نصیر الملک

 

در جلوی این شبستان ایوانی به عرض ۶ متر قرار دارد که به‌وسیله هشت طاق‌نما از حیاط جدا می‌شود و دارای هفت جرز آجری است. روی این جرزها و در پیشانی طاق‌نماها آیات قرآنی و نقش‌های گل و بوته کاشی‌کاری شده است.سنگ‌تراشی و تزیین این شبستان الهام گرفته از مسجد وکیل و مسجد مشیر شیراز است و از سنگ گندمک یک‌پارچه ساخته شده است. طاق و دیوارهای شبستان را با کاشی‌کاری‌های زیبا تزیین کرده‌اند و آسمانه آن را با نقش‌هایی چون گل‌و‌بته، نقوش اسلیمی و چند آیه از آیات قرآن به خط ثلث عالی آراسته‌اند. کف شبستان با کاشی‌های فیروزه‌ای مزین شده است و سنگ کف محراب آن که از کف شبستان پایین‌ترواقع شده، از جنس مرمر است. عرقچین‌های بین تویزه‌های شبستان خیز کمی دارپ. این شبستان در واقع شبستان تابستانه محسوب می‌شود.

 

در این شبستان دری وجود دارد که به یک چاه آب گشوده می‌شود. به این راهرو چاه گاو یا گاورو گفته می‌شود. همچنین در این مکان یک حوضچه و یک دالان موجود است. شبستان شرقی هم‌اکنون به موزه اوقاف تبدیل شده است. در دالان شمالی سنگ‌نوشته‌ه‏ای وجود دارد که شعر زیر با خط نستعلیق زیبایی نوشته روی آن حک شده است:

 

غرض نقشی است کز ما باز ماندکه هستی را نمی‌بینم بقایی      مگر صاحبدلی روزی به رحمت کند در حق استادان دعایی

 

در پایان نام محمد حسن معمار و استاد محمد رضا کاشی‌پز که از معماران و سازندگان بنا بوده‌اند و نیز تاریخ شروع آن در ۱۲۹۳ هجری قمری و پایان آن در ۱۳۰۵ هجری قمری ذکر شده است.

 

طاق مروارید

 

مسجد دارای دو ایوان شمالی و جنوبی است که شبیه هم نیستند و ایوان شمالی زیباتر از ایوان جنوبی است. ایوان شمالی دارای سه نیم طاق در سه طرف است و از سمت چهارم به صحن راه دارد. طاق میانی طاقی بلند است، که به طاق مروارید معروف است. بر دیوارهای این طاق آیات قرآنی و احادیث نوشته شده است و در سمت چپ آن نیز تاریخ ۱۲۹۹ هجری قمری قید شده است. همچنین این ایوان دارای چهار غرفه است و سقف میانی آن با مقرنس‌کاری و کاسه‌سازی پنج کاسه مزین شده است. در لابلای آجرهای بدنه این طاق چوب‌هایی برای جلوگیری از لرزش زلزله کار گذاشته‌اند.

 

ساعات بازدید و بلیط مسجد نصیر الملک

 

ساعات بازدید مسجد نصیر الملک در دو نیمه سال متفاوت است. در نیمه اول سال می‌توانید بین ساعات ۸ تا ۱۷ از مسجد بازدید کنید و در نیمه دوم سال از ساعت ۷ تا ۱۶:۳۰. این مجموعه در روزهای اربعین، تاسوعا و عاشورا، شهادت امام علی (ع)، رحلت پیامبر (ص)، رحلت امام خمینی (ره) و شهادت امام جعفر صادق (ع) تعطیل است. مسجد نصیر الملک امروزه بیشتر به‌عنوان مسجد-موزه فعالیت دارد و بهای بلیط آن در سال ۱۳۹۹، پنج هزار تومان برای گردشگران داخلی و ۲۰ هزار تومان برای گردشگران خارجی بوده است. امکان اقامه نماز به‌صورت انفرادی وجود دارد.

 

منبع : مجله گردشگری دوباره سفر

https://www.tripadvisor.com/Profile/473anishar

https://www.4shared.com/u/WLUHYdmM/AnishaRaymon3.html

https://www.indiegogo.com/individuals/35187024

https://www.mixcloud.com/AnishaRaymon3/

https://hubpages.com/@anisharaymon

https://unsplash.com/@anisharaymon3

https://www.evernote.com/shard/s577/sh/9aa1a940-2d7d-187f-5667-d27402440f02/3GIGO8qEIeI0T3jZSm_X1hg2h3r41bEzvscLoCP8LcQ71OXEYgR7IYUQ0g

https://www.liveinternet.ru/stat/dobaresafar.ir/

https://coub.com/81ee3c9b311868bfd8d4

https://giphy.com/channel/AnishaRaymon3

https://3dwarehouse.sketchup.com/user/f1c13019-2b7f-4268-9689-0d386c31fe7c/Anisha-R

https://www.fanfiction.net/~anisharaymon3

https://seekingalpha.com/account/user_settings

https://www.spreaker.com/user/17329870

https://justpaste.it/ceff5

https://www.atlasobscura.com/users/anisharaymon3

http://maps.google.com/url?q=http%3A%2F%2Fwww.dobaresafar.ir

http://clients1.google.de/url?sa=t&url=http%3A%2F%2Fdobaresafar.ir

http://google.co.uk/url?q=http%3A%2F%2Fwww.dobaresafar.ir